Eksperiment med sovetider

Efter at have sovet gode runde 12 timer både fredag og lørdag nat, kom jeg i tanke at jeg burde måske optimere mine sovetider. Det er et eksperiment jeg delvist startede på allerede på ITC, men som endte i hegnet da der var alt for lidt organisation, og dermed formål eller balance mellem sove- og arbejdstimer.

Søndag morgen faldt jeg over dette søde link, og blev helt vildt inspireret af de store idealer en del af anvendte begrebbet power-napping til at beskrive deres søvn, her er en lille revision:

  • Leonardo Da Vinci som sov 20-30 minutter flere gange i døgnet i stedet for at sove flere timer om natten.
  • Thomas Edison sov ofte i sin stol med et sæt kugler(he-he) i hånden, som ville vække ham hvis han tabte dem på gulvet (under dybere søvn).
  • Yoshiro Nakamatsu tror på at det kan være skadeligt at sove mere end 4 timer i døgnet.

Jeg tænkte mig lidt om og fandt på følgende eksperiment:

Jeg vil prøve at optimere migselv til at sove blot 4 timer i døgnet, og bruge dermed de resterende 20 til diverse arbejdsopgaver som jeg som sædvanligt har en del af.

Hvordan har jeg tænkt mig at opnå det så?

Jeg vil fordele et døgns søvn på 4 power-naps. Det mest optimale ville selvfølgelig være at tage en times power-nap efter hver 5 timer af hårdt arbejde, men eftersom jeg har vænnet mig til det almene menneskelige døgnrytme i løbet af sommerferien, så forventer jeg ikke at kunne nøjes med 2 adskilte timer i løbet af det mørke halvdel af døgnet. Derfor regner jeg med at starte med 7-8 timer istedet for, med ca. følgende plan:

  • 0.00 – 1.00/3.00 => Power-nap: (jeg vil altså starte med 3/4 timer fra kl. 12 til tidig morgen)
  • 1.00 – 5.00 Blog/Nyheder/Diverse personlige opgaver/Kræver ikke så meget hjernekraft
  • 5.00 – 6.00 Løbetur/Træning
  • 6.00 – 7.00 Power-nap
  • 7.00 – 12.00 Første forelæsning/produktiv del af dagen
  • 12.00 – 13.00 Power-nap (dog et mindre en da der ikke rigtig er et sted at gøre det pga. manglende sofaer på DIKU)
  • 13.00 – 18.00 Anden forelæsning/produktiv del af dagen
  • 18.00 – 19.00 Power-nap
  • 19.00 – 00.00 Sidste produktiv del af dagen – lektier, kode, osv.

Det burde dog bemærkes at perioden 01.00-05.00 forventer jeg med tiden at forvandle til endnu en produktiv del af dagen, men det bliver selvfølgelig svært i starten.

For at komme godt i gang efter hvert power-nap vil jeg gøre en del mad klar, så jeg spiser “stor morgenmad” 4 gange i døgnet istedet for de nødvnedige 4 måltider. Jeg dropper dernæst tilfældig kaffe-drikning så jeg kan til en hver tid falde i søvn når tiden kommer til et power-nap, altså jeg vil ikke lade kaffen påvirke min rytme på noget som helst måde, jeg skal nemlig være naturligt frisk, ikke blot have en opfattelse af friskhed.

Jeg prøver at køre det her i den her uge, og det hele bliver selvfølgelig dokumenteret i følgende excel-ark. Dataen er struktureret sådan at under 0 har jeg en karakter mellem 0 og 1 hvor meget af tiden jeg rent faktisk sov. Under 1-5 har jeg karakterer for hvor effektiv jeg var i de timer på en skala fra 0 til 10, hvor 0 betyder at jeg sov og 10 betyder at jeg er nok tilfreds med mit arbejdsindsats.  Jeg forventer at sovetiden bliver forholdsvist lav i starten og der forekommer en del 0’er her og der, men med tiden kan jeg måske blive vandt til døgnrytmen 🙂

Så arken kører i produktivitet/power-nap rytmer istedet for i hele døgn, selvom disse er adskilt med en tyk streg, som burde komme efter hvert 4. 5-sæt, medmindre tiden går i kage.

Lad os se hvad der sker 🙂

3 responses to “Eksperiment med sovetider

  1. sorendahlgaard

    Meget nice slide, og sjovt projekt, kan være jeg skal prøvve det når du har testet det for mig 😀 gl 🙂

  2. Super projekt. Tror dog ikke at det er noget jeg ville kunne, har utrolig svært ved at falde i søvn i løbet af dagen, sikkert bare sådan min rytme er.

  3. http://www.stevepavlina.com/blog/2005/10/polyphasic-sleep/ – Tjek linket her 🙂

    Eventuel læs nogle af hans artikler vedrørende søvn generelt og disciplin :p

    Men held og lykke! 🙂 han opnåede først “succes” efter 3-4 uger :p

Leave a Reply

